czwartek, 29 stycznia 2015

Placek po węgiersku wg Magdy Gessler


placki po węgierskie, magda gessler, gulasz do plackówPlacki po węgiersku to przepis znany i lubiany a sposobów ich przygotowania jest chyba tyle ile gospodyń domowych. Pomysł na przygotowanie placków w ten sposób zrodził się kilka lat temu kiedy razem z Elą oglądałyśmy Kuchenne Rewolucje i spisałyśmy to i owo co było pokazane podczas pichcenia popisowej kolacji. Powiem szczerze, że przepis robiłam już kilkakrotnie za każdym razem zmieniając proporcje tak aby jak najbardziej zbliżyć się do ideału (jadłam oryginał już kilkakrotnie)  i... dzisiaj z czystym sercem muszę przyznać, że wreszcie udało mi się!! Nie jest to jedynie moje subiektywne zdanie lecz również opinia stołowników, którzy oryginał też już w swoim życiu kilkakrotnie jedli. Jednym słowem wskoczyłam na kulinarne wyżyny i aż fruwam z dumy!! :)  Placki przygotowane w ten sposób to jest strzał w dziesiątkę, przygotujcie je w domu a gwarantuję, że oczarujecie każdego kto będzie je jadł.

Placki ziemniaczane:
8-10 średniej wielkości ziemniaków
2 łyżki mąki pszennej
2 duże cebule
2 jajka
sól, pieprz do smaku
Ziemniaki zetrzeć na drobnych oczkach. Dodać mąki, jajka, starte cebule na papkę) przyprawy. Wymieszać. W razie potrzeby (gdy ziemniaki są dość soczyste i puszczą dużo wody) dodać odrobinę mąki.
Gulasz:
1kg łopatki wieprzowej
1 duża papryka czerwona
1 duża cebula
4 średnie ogórki kiszone
2 puszki krojonych pomidorów
1,5łyżeczki słodkiej papryki
1 niepełna łyżeczka ostrej papryki
2 łyżeczki (spore) kminku mielonego
1 łyżka smalcu
4 ziarna ziela angielskiego
2 listki laurowe
2 ząbki czosnku (ze środka pozbyć się rdzenia w postaci zielonego kłącza)
Mięso pokroić w średniej wielkości (3-4cm) kostkę. Posolić i popieprzyć.
Smalec rozgrzać na patelni, dodać paprykę słodką, ostrą i kminek, chwilę przesmażyć.
Dodać pokrojone w ś mięso. Przesmażyć (ok.10min.) Zdjąć z ognia, przełożyć mięso do garna, podlać 1/3 szkl. wody.
Na tłuszczu pozostałym ze smażenia zeszklić pokrojoną w drobne piórka cebulę. Dodać paprykę pokrojoną w paseczki i drobno posiekane ogórki.Całość podsmażyć ok. 5-7min.
Dodać do mięsa, wlać pomidory, dorzucić czosnek, ziele ang., liść laurowy i pieprz. Doprawić solą, pieprzem i cukrem.
Dusić do czasu aż sos się zredukuje a mięso będzie miękkie. W razie potrzeby doprawić do smaku ponownie kminkiem (sos ma intensywnie pachnieć kminkiem).
Z ciasta na placki usmażyć 6 dużych placków ziemniaczanych.
Usmażone placki położyć na talerzu (1 = 1 porcja), na środku położyć łyżkę śmietany, po drugiej stronie polać gulaszem (jak na zdjęciu). Śmietanę można posypać odrobina zieleniny.


Tip: Danie jest do czasochłonne stąd aby oszczędzić sobie pracy gulasz można ugotować dzień wcześniej, wtedy jego smak jest nawet lepszy, bo wszystkie smaki fajnie się wtedy przenikają.
W skali "mniamów' temu daniu daję najwyższą notę czyli 5x mniam! ;)

Przepis jest jedynie odtworzeniem przepisu słynnych placków stąd zastrzegam sobie prawo do wszelkich modyfikacji i zmian. Z dodaniem mąki do placków ziemniaczanych na czele! ;) Tak dodaję odrobinę mąki, robiłam tak moja mama, moja babcia i będą tak robić również moje dzieci stąd wszelkie komentarze dot. mąki uprzedzam i mówię, Magdą Gessler nie jestem, mąkę dodaję! :) Dziękuję za uwagę.

87 komentarzy:

  1. Oczywiście, że 5 mniamów, bo tak sie powinno jeśc placki, a nie z cukrem (brrr, profanacja!)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ze śmietaną I cukrem ! Mniam mniam!!!!! :) Tak się jje na Warmii I Mazurach ;)

      Usuń
    2. I jeszcze mleko .uwielbiam.

      Usuń
  2. A podobno Gessler nie dodaje do placków ani grama mąki ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gesslerka nie dodaje ,autorka bloga już tak ;)

      Usuń
    2. Pani Magda dodaje mąkę ale w odpowiedniej ilości, podobnie jak autorka bloga, inaczej cięzko byłoby usmażyć placki. podczas rewolucju często pada zdanie: "za dużo mąki". taniej łatwiej jest dodać dużo mąki ale smak traci

      Usuń
    3. Bardzo dziękuję za konstruktywny komentarz! Takich czytelników mi trzeba :)
      serdecznie pozdrawiam

      Usuń
    4. Placki smażę bez mąki trzeba starte ziemniaki odcedzić ba sicie i odczekać chwilę następnie odlać wodę a pozostałą skrobię dodać do ziemniaków placki są zdrowsze i bardzuej chrupiące. Pycha.

      Usuń
  3. ...bo Gesslerowa jest pseudo kucharzem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawe, że "pseudo" a jednak autorytet dla zawodowców...

      Usuń
    2. Chyba dla ciebie, znam oonad 200 zawodowych szefów kuchni i kucharzy i żaden, ŻADEN nie uważa jej za autorytet....

      Usuń
    3. Skoro taki z Ciebie znawca to dlaczego jesteś anonimowy? Daj namiary, bedziemy wałkowac Twoje przepisy :)

      Usuń
  4. Właśnie takiego przepisu na gulasz szukałam, zrobiłam i jest idealny.
    Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się ciesze ze przepis przypadł do gustu :) u mnie to gulaszowe number 1 ;)

      Usuń
  5. Ja również nie dodaje mąki i sa pyszne :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. M. GESSLER NIE DODAJE MĄKI ZIEMNIACZANEJ BO TWIERDZI ZE ZIEMNIAKI MAJA SAME W SOBIE SKROBIE

    OdpowiedzUsuń
  7. mam pytanko mięska nie obtaczamy w mące podczas smażenia?

    OdpowiedzUsuń
  8. Aaaa! 1 raz w życiu gotowałam gulasz i wyszedł przepysznie!! :) Dziękuje za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  9. A wystarczy ziemniaki po starciu odcedzić na sitku i dodać skrobię która się osiądzie na dnie....i nie potrzeba wtedy rzadnej mąki. ..

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja bardzo lubię placki ziemniaczane. Dodaję też mąkę i są bardzo dobre, nawet lepsze niż w restauracji. I robię z takiego samego przepisu jak Pani.

    OdpowiedzUsuń
  11. Przyznam bez bicia, że placki po węgiersku jadłam tylko w restauracji i tylko raz z tych paru razy trafiłam na takie, które mi smakowały. Może więc wreszcie czas, aby coś przygotować samemu. Dzięki za przepis.

    OdpowiedzUsuń
  12. Pierwszy raz w życiu zrobiłam dzis ten gulasz i muszę powiedzieć, ze był przepyszny. Mąż, który nie przepada za nowościami był zachwycony. Gorąco polecam ten przepis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To wspaniale! Bardziej mi miło że dzięki mojemu przepisowi udało Ci się zaskoczyć męża :)

      Usuń
  13. Jak myślałem, że pomidory tu wszystko spartaczą tak się ogromnie pomyliłem 😉 Przepis bardzo pyszny, co prawda czasochłonny, ale warto... Polecam jako surówkę colesław lub buraczki. Smacznego!!!

    OdpowiedzUsuń
  14. Pyszny sos,dzisiaj z całą rodzinką mielismy super ucztę!

    OdpowiedzUsuń
  15. Co dodać żeby nie było gorzkie???:((((

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może zbyt długo podpiekałaś/eś paprykę?? Przypalona zawsze będzie gorzka.

      Usuń
  16. A czy zamiast wieprzowiny, można dodać wołowinę? (soloną oczywiście na samiutkim końcu) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  17. właśnie zrobiłem gulasz na jutro , w całym domu niebiański zapach

    OdpowiedzUsuń
  18. Pani magda gesler to autorytet choc nie jest naprawde kucharzem z zawodu ale takie pojecie jak ona to chcial bym miec zna sie kobiecina na zeczy pozdrowionka

    OdpowiedzUsuń
  19. Dziś już drugi raz będę gotować gulasz z Pani przepisu. Wspaniały obiad :) Polecam zetrzeć jeszcze do niego 2 marchewki na tarce i wrzucić razem z pokrojoną papryką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że przepis przypadł do gustu! :) Takie komentarze sprawiają, że mam poczucie, że prowadzenie tego bloga naprawdę ma sens :))
      Pomysł z marchewką jest bardzo ciekawy :))
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  20. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  21. Po przeszukaniu wielu przepisow w koncu znalazlam odpowiedni :-) mam nadzieje ze mi wyjdzie :-) zaczynam gotowac... ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie czekam z niecierpliwością na relację jak wyszło :) Pozdrawiam! :)

      Usuń
  22. Szukalam pomyslu na kolacje, mamy post Ramadanowy, robie te placki skoro tak wszyscy je chwalicie zobaczymy czy mezowi posmakuja ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Witam, pomyslalem ze i ja cos po sobie zostawie :)
    Placek wg Pani przepisu robie juz po raz ...ty, i musze powiedzec ze za kazdym razem zostaje doslownie obrzucany komplementami, dziekuje za przepis i zyczye samych sukcesow w kuchni

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję serdecznie! Takie słowa zawsze sprawiają mi wiele przyjemności i zagrzewają do dalszej kuchennej krzątaniny! :)

      Usuń
  24. Właśnie będę robił te placki według tego przepisu :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Ugotowałam i wyszło pysznie:)

    OdpowiedzUsuń
  26. W ostatniej chwili zorientowałam się, że nie mam w domu jajek ani cebuli... Do sklepu daleko, więc zdecydowałam się upiec placek bez. Mąki też nie dodałam (ale za to skrobię - patrz poniżej). Trochę się obawiałam o strukturę - czy placek nie będzie się rozwalał. Niepotrzebnie, bo wyszedł super! Co do placków - jestem z natury leniem i niecierpię ucierania, więc jakiś czas temu wymyśliłam użycie wyciskarki do soków do mielenia ziemniaków. Plus jest taki, że w pojemniku na sok wydziela się żółta woda, a na dole osiada twarda biała skrobia. Dodaję tę skrobię spowrotem do ziemniaków, a wodę wylewam. :) Dzięki za przepis!

    OdpowiedzUsuń
  27. Takiego czegoś pysznego jeszcze nie jedliśmy. Tylko dodałam jeszcze pieczarki i ogórki korniszony zamiast kiszonych. Pychotka. Polecam

    OdpowiedzUsuń
  28. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  29. Kocham ten przepis! Dzisiaj robie twoje placki juz po raz 5 albo 6 :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo się cieszę, że przepis przypadł Ci do gustu :) Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  30. czytałem, nie wierzyłem. Zrobiłem, zjedliśmy i szczerze mówiąc nie mogę się doczekać jutra bo gulasz jeszcze został tylko placki usmażyć i znowu bedziemy się dwie godz po jedzeniu oblizywać:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cudownie słyszeć takie słowa! :) Pozdrawiam! :)

      Usuń
  31. Witam serdecznie, każdy ma swoje zdanie na temat placków. Moja mama kilkanaście lat temu wyjechała do Niemiec i tam pracowała w kuchni a tam kucharze dodawali płatki owsiane, .Ja spróbowałam i są ok bo chodzi o to aby pozbyć się wody - skrobi.Dodaję 2-3 łyżki mieszam z jajkiem a potem ucieram ziemniaki i zdążą wchłonąć wodę możecie spróbować, nic na siłę. Pozdrawiam i życzę smacznego

    OdpowiedzUsuń
  32. Ile porcji wychodzi z Pani przepisu?

    OdpowiedzUsuń
  33. Droga autorko bardzo dziękuję za ten przepis. Pierwszy raz zrobiłam na próbę dla siebie i męża, co tu dużo mówić jest pyszniutki. Drugi raz jak robiłam zaprosiłam teściów-byli zachwyceni (teściowa ostatnio delikatnie podpytywała czy w najbliższym czasie nie będę robić, więc zachwyty były szczere :)
    Ostatnio robiłam w rodzinnym domu i bratu, który jest super kucharzem bardzo posmakował i wziął przepis, także ten tego.... za przepis ukłony i brawa się należą :)
    A dziś w wielkim garze gotuje się oczywiście po raz kolejny pyszniutki gulasz na jutro :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Chcialbym zapytac czy czosnek dodajemy caly czy posiekany/zgnieciony? Dziekuje z gory za odpowiedz.

    OdpowiedzUsuń
  35. Wczoraj zrobiłam na obiad.....cóż. ....nie będę się wysilać na żadną elokwencje i powiem tylko jedno:pycha,pycha i jeszcze raz pycha!Przepis wchodzi na stałe do mojego menu.

    OdpowiedzUsuń
  36. Czy zamiast łopatki z wieprzowiny można dać wołową?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście jedynie trzeba będzie nieco dłużej dusić aby wołowina była miękka ;)

      Usuń
  37. Nikt nie mówił, że będzie łatwo... Myślałem, że mięsko może być nieco zbyt chude, ale jeśli nie to się skuszę i dodam łopatkę z jelenia, bo też mi się gdzieś pęta po zamrażarce. Czekać i tak trzeba, a pewnie efekt będzie niesamowity :)
    Dzięki za błyskawiczną odpowiedź :)

    OdpowiedzUsuń
  38. Zrobiłam, narzeczony zachwycony, ja również! Spisałam przepis na przyszłość :)

    OdpowiedzUsuń
  39. Mozna zastapic czyms pomidory w puszce? Srednio za nimi przepadam:/:)

    OdpowiedzUsuń
  40. Mozna zastapic czyms pomidory w puszce? Srednio za nimi przepadam:/:)

    OdpowiedzUsuń
  41. Mozna zastapic czyms pomidory w puszce? Srednio za nimi przepadam:/:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj dodać przecier pomidorowy lub passatę :)

      Usuń
  42. Ja również dzisiaj gotuję . Zobaczymy co mąż na to jak przyjedzie z pracy dodam ,że to wybredny człowiek ale mam nadzieję ,że na marne nie pójdzie . Super zapach

    OdpowiedzUsuń
  43. Witam.
    Placki wyszły dobre. Jednak gulasz strasznie mdły. Pomidory zabiły cały smak.Nie próbowałem oryginału, ale ten nadaje się do domu starców.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam (ja witam bo jestem na tej stronie gospodarzem tylko w takim przypadku powinno używać się tego słowa... - taka mała dygresja)
      Z całym szacunkiem ale już po samym nicku można było się spodziewać takiego komentarza a mdłość gulaszu z pewnością była spowodowana niezbyt wprawnym doprawieniem ;)
      Pozdrawiam

      Usuń
  44. Nie wiem co ma mój nick do smaku gulaszu? Nikogo nie obraziłem, a tylko wyraziłem swoją opinię na jego temat, bo chyba o to tutaj chodzi.
    Mojej żonie smakowało, za to ja lubię bardziej wyraziste smaki w potrawach, ten wyszedł mdły i bardzo pomidorowy. Żeby zachować oryginalny smak i niczego zmieniać, zrobiłem wszystko jak w przepisie, ale jak Pani zauważyła, spowodowane to być może słabym doprawieniem.

    OdpowiedzUsuń
  45. "Dusić do czasu aż sos się zredukuje a mięso będzie miękkie(...)" proszę o pomoc. Ile to czasu mniej więcej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Im dłużej tym lepiej gotowanie na wolnym ogniu powoduje że sos jest wyjątkowo aromatyczny. Ja zazwyczaj duszę 1.5-2h

      Usuń
  46. Mi nie pasują te pomidory, czy z tego nie wyjdzie sos... pomidorowy? Którego nie lubię? Przepis to w zasadzie baza pomidorowa, hmm...

    OdpowiedzUsuń
  47. Po długotrwałym duszeniu pomidorów praktycznie nie czuć wszystko tworzy idealna całość i aromatyczny sos ale wiadomo są gusta i gusciki więc trzeba zrobić samemu i wtedy wyrobić sobie zdanie :)

    OdpowiedzUsuń
  48. Najlepszy przepis pod słońcem! Kolega od pośladków się do gotowania nie nadaje i wyszło mdłe ... robiłem placka dla grona osób i wszyscy się nim zajadali! Wyśmienity smak ! I otóż to, jak się dusi odpowiednio długo to wszystko się pięknie komponuje . Przyprawy tak jak pani pisze lepiej przachodzą jak się odczeka dzień. Niemniej jednak za każdym razem wychodzi epicki ! Dzięki wielkie za przepis, korzystam z niego już dłuższy czas i zawsze jest super ! Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  49. Czy gulasz nadaje się do zamrożenia?
    Czy smak po rozmrożeniu się zmieni?

    OdpowiedzUsuń
  50. Dziękuję za przepis na gulasz,kilkanaście razy wykonany i z ogromnym smakiem zjadany.
    Pomidory-muszą być,bez nich zupełnie inny smak.Jak nigdy nie przepadałam za kminkiem w potrawach tak w tym sosiku gra pierwsze skrzypce,dodaję mielony kmin rzymski.
    Ukłony dla autorki,pozdrawiam życząc miłego dnia.

    OdpowiedzUsuń
  51. Rewelacja, proponuję dodać łyżeczkę kurkumy do przypraw i zamiast je bezpośrednio opsmażać, otoczyć nimi mięso, następnie smażyć.

    OdpowiedzUsuń
  52. Rewelacyjny przepis...pomimo że nie jestem w kuchni ideałem ,ten placek okazał się strzałem w 10 ...jak dla mnie i moich domowników jest to najlepszy placek jaki jedliśmy. Dziękuję za przepis ...pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  53. Oryginalny gulasz węgierski jest z wołowiny także domownicy chyba oryginał jedli w budce z hamburgerami.

    OdpowiedzUsuń
  54. Kuchenne wyżyny wymagają podania gatunku ziemianka na placki, albo przynajmniej grupy kulinarnej, a w podanym przepisie tego nie ma. Niektóre pyry nie nadają się na placki zupełnie, niektóre są nie zle pod dodaniu niewielkie ilości mąki, a niektóre nie wymagają dodawania mąki,a placki są są smaczne i chrupkie. Ot cała tajemnica z tą mąką w plackach:)

    OdpowiedzUsuń
  55. Ale mieso razem z ogorkami kiszonymi to juz sie nie poddusi.

    OdpowiedzUsuń
  56. 24 year-old Sales Associate Douglas Borghese, hailing from Woodstock enjoys watching movies like The Golden Cage and Rugby. Took a trip to Durham Castle and Cathedral and drives a Ferrari 410 Sport. kotwica

    OdpowiedzUsuń
  57. Hej a przypadkiem w prawdziwym placku po węgiersku nie powinien Być sos beszamel albo jakiś inny biały zamiast śmietany?

    OdpowiedzUsuń

Printfriendly