poniedziałek, 21 września 2015

Babka ziemniaczana

Do babki ziemniaczanej przymierzałam się dość długo, bo jakiś rok?? Mimo, że mieszkam obecnie na Podkarpaciu a pochodzę z Pomorza to moje korzenie ze strony rodziców mojej mamy sięgają Wileńszczyzny a szerzej rzec ujmując Kresów Wschodnich.  Z perspektywy czasu okropnie żałuję, że będąc wczesną małolatą nie interesowałam się gotowaniem stąd niestety spuścizna przepisów mojej kochanej Babci Stasi jest bardzo ale to bardzo okrojona, bo gdy babcia jeszcze żyła nie w głowie były mi garnki i gotowanie...Od pewnego czasu czuję potrzebę zgłębiania historii swoich korzeni z perspektywy kulinarnej i co prawda z pewną pomocą w tej kwestii przychodzi mi Ciocia Mary ale niestety jej wiedza również jest okrojona stąd moje przekopywanie internetu pod kątem kuchni kresowej z zawężeniem na okręg Wileńszczyzny. Mimo, że wśród przepisów, które się natknęłam nie było babki ziemniaczanej niemniej jednak w kuchni z tamtych stron ziemniak trzyma się mocno (podobnie jak kasza i kapusta na Podkarpaciu). Jako, że ziemniak warzywem kresowym stąd moje nieodparta chęć upieczenia babki ziemniaczanej, do której prawo uzurpuje sobie zarówno Podlasie jak i Warmia i Mazury stąd rodowód tej pysznej potrawy nie jest do końca znany. Nie rozwodząc się dłużej nad rodowodem babki ziemniaczanej muszę przyznać, że przysmak to nie lada i nie wiem czy to przez moje kubki smakowe odziedziczone po przodkach (w moim Podkarpackim domu gdzie kasza rządzi i trzyma się mocno babka spotkała się z chłodnym przyjęciem jedynie gorąco wcinał ją mój M. i to nie jestem do końca pewna czy to ze smaku czy raczej z miłości do kucharki... ;) ) Babka jest pyszna i godna polecenia, kto nie napotkał jej na swojej kulinarnej drodze koniecznie musi nadrobić zaległości. Na koniec jeszcze dodam, że inspirowałam się przepisem Madame Edith, ale z powodu braków w spiżarce i lodówce przepis nieco zmodyfikowałam... :)

1,7kg mączastych ziemniaków
2 duże cebule
2 ząbki czosnku
40dag kiełbasy zwyczajnej
30dag boczku wędzonego
4 łyżki smalcu
2 jajka
4 łyżki kaszy manny
sól, pieprz, pieprz ziołowy, majeranek, lubczyk, suszona pietruszka

1,5kg ziemniaków zetrzeć na drobnych oczkach. Podobnie postąpić z cebulą i czosnkiem.
20dag ziemniaków ugotować i utłuc jak na kopytka i przestudzić. Dodać do surowych ziemniaków, delikatnie wymieszać.
Kiełbasę i boczek pokroić w drobną kostkę podsmażyć na dwóch łyżkach smalcu.
Dodać jajka, kiełbasę, boczek, wymieszać. Dodać kaszę i przyprawy. Wymieszać dokładnie.
Blaszkę (32m x 24cm) wysmarować pozostałym smalcem. Wylać babkę. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180stopni, piec ok.60min. aż wierzch smakowicie się zarumieni.
Babkę można zajadać tuż po upieczeniu w towarzystwie kwaśnej śmietany i ogórkiem kiszonym, jednak mi bardziej smakuje na drugi dzień odsmażona na niewielkiej ilości tłuszczu również w kleksem kwaśnej śmietany i ogórkiem kiszonym. Mniam!

1 komentarz:

  1. To fakt, że jesteśmy kapuściarzami, ale i ziemniaki w mojej kuchni trzymają się mocno :-D Babki ziemniaczanej nikt u nas jako żywo nie robił, a szkoda, bo czytając opis i patrząc na zdjęcie aż nabrałam smaka na tę potrawę. No i jest niedroga. Przemyśle sprawę w aspekcie chłopów na budowie!

    OdpowiedzUsuń

Printfriendly