środa, 25 listopada 2015

Kuskus - kasza czy makaron?

Ostatnio w pracy zajadając sobie kuskus z warzywami zostałam zapytana przez kolegów co to takiego bez wahania odpowiedziałam, że kasza kuskus koleżanka siedząca przy stoliku obok podważyła moje twierdzenie mówiąc, że kuskus nie jest kaszą a makaronem moje zdziwienie było ogromne i szczerze przyjęłam to z pewną dozą niedowierzania. Na szybko odpowiedziałam, że owszem kuskus jest robiony z pszenicy durum jednak na logikę biorąc kuskusowi bliżej do kaszy niż makaronu, który jest robiony z mąki z pszenicy durum oraz wody czyli prościej mówiąc powstałego ciasta. Postanowiłam temat zgłębić a swoimi obserwacjami podzielić się z Wami na blogu. Aby być dostatecznie wyedukowaną przestudiowałam internet i już wiem! Kuskus to ni kasza ni makaron chociaż strukturą i metodą pozyskiwania zdecydowanie bliżej jej do kaszy. Niestety wielu producentów pod nazwą kuskus sprzedaje właśnie kuskusopodobodne wyroby z mąki z pszenicy durum wody o innych dodatków taki kuskus rzeczywiście więcej ma wspólnego z makaronem niż kaszą...
Kuskus przywędrował do nas z odległych terenów północnej części Afryki. Wg Wikipedii Kuskus pierowtnie był odpadem uzyskiwanym podczas mielenia ziaren na mąkę w prymitywnych żarnach. Obecnie jak podaje jeden z przodowych producentów wyrobów zbożowych Kupiec ziarna pszenicy durum po rozdrobnieniu poddawane są wstępnej obróce termicznej za pomocą pary co pozwala w szybkim czasie przygotować kaszę. Poprzez szybkość przygotowania kuskus znalazł również wielu zwolenników w Polsce (ze mną na czele :) ). Kuskus posiada jeszcze drugą zaletę można go jeść zarówno na zimno jak i na ciepło co więcej co byśmy do niego nie dodali to wyjdzie pysznie! Wiem, bo przetestowałam na sobie wielokrotnie. Jak nie mam pomysłu co wziąć do pracy wielokrotnie robię kuskus wrzucam co akurat mam w lodówce i obiad do pracy gotowy w 10min! :)
A teraz garść informacji na temat co w kuskusie jest dobrego dla naszego organizmu :)
Kasza Kuskus w swojej delikatności wskazuje już nam, że jest lekkostrawna i niskokaloryczna czyli idealna dla osób, które borykają się z problemami trawiennymi oraz refluksem w tych przypadkach grube kasze takie jak pęczak czy gryczana powinny być omijane szerokim łukiem. 
Kuskus jest bogaty w węglowodany i białko. Nie zawiera jednakc zbyt wiele błonnika, w porównaniu z innymi kaszami posiada również mniej minerałów i witamin. Niemniej jednak w jej składzie znajdziemy takie składniki mineralne jak: żelazo, magnez, miedź, mangan, cynk jest ona również nośnikiem witaminy B1,B2, PP, B6, kwasu foliowego oraz jwasu pantotenowego.
Dla mnie kuskus to istny 'must have' w kuchennej szafce, zawsze można coś z niego przygotować na szybko i zachwycić domowników lub przybyłych niespodziewanie gości. Pod spodem linki do przepisów z użyciem kuskusa na moim blogu:
Sałatka warstowowa z kuskusem
Kuskus z tuńczykiem i fetą
Hawajska sałatka z kuskusem

Bibliografia:
Wikipedia
Poradnik Zdrowie
Kupiec
Zdjęcie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Printfriendly