piątek, 8 listopada 2013

Ciasto od tyłu wg przepisu mojej mamy (szybkie, pyszne i proste ciasto na oleju)

Czas na ciacho, takie, które nie zrujnuje Wam całego dnia, a będzie wymagało od Was jedynie chwilki do przygotowania i przypilnowania w piekarniku. Nazwa? Nie mam bladego pojęcia, po prostu tak się utarło i tak już zostało. Ciasto stare jak świat zdaję sobie sprawę, że wiele ludzi może je już znać pewnie po inną nazwą, bo tak to jest z ciastami z epoki gdzie internetu nie było a przepisy były przekazywane z ust do ust/ rąk do rąk. Swoją drogą nie uważacie, że ten sposób miał w sobie swoistą magię?? Te wszystkie babki, zebry, rogaliki nie to co teraz co rusz to ricotta, mascarpone, masa marcepanowa i wiele innych "modnych" produktów. Ale, ale! Żeby nie było, że neguję modę, ciacho ma coś w sobie: odtłuszczenie! :D jest wręcz dietetyczne, bo do całej porcji potrzeba jedynie 4 łyżki oleju! :)
To jedno z tych ciast, które udają się zawsze. Pyszne, mięciutkie i lekko biszkoptowe po prostu wspaniałe! Szczerze polecam wszystkim, którzy nie lubią piec pięciogodzinnych etiud z pięcioma rodzajami kremów! :)

Składniki:

1,5 szkl. mąki
4 jajka
1 szkl. cukru
4 łyżki oleju
1 łyżeczka proszku do pieczenia
zapach
dowolne owoce(mogą być z kompotu)

Żółtka oddzielić od białek. Białka ubić z cukrem, stale ubijając dodawać po 1 żółtku, olej, mąkę wymieszaną z proszkiem i zapach.
Na wysmarowaną i wysypaną bułką blachę (32cmx24) wylać ciasto.
Na wierzch ułożyć owoce (jeśli z kompotu to odsączone z zalewy) Wstawić do nagrzanego do 170stopni  piekarnika, piec do tzw. "suchego patyczka" (ok.40min.)
Jeszcze ciepłe ciasto opruszyć cukrem pudrem.

Wspaniale też smakuje wersja z kruszonką :)


Szybkie ciasta - edycja Jesień 2013

13 komentarzy:

  1. Fajne ciasto - tym bardziej, że ma tylko 4 łyżki oleju :) Wygląda wspaniale!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak, więc niewątpliwie można pokusić się o określenie go modnym mianem "fit"! :D

      Usuń
  2. Ciasta wg przepisu mamy zawsze są pyszne :) Moja nauczyła mnie piec pleśniaka i zawsze jest hitem imprez ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pleśniak to ciasto legenda u mnie jednak w wykonaniu mojej babci (tej od izaury :D )

    OdpowiedzUsuń
  4. Moja mama tez takie robiła, tylko było więcej oleju (albo stopionej margaryny). Udawało się zawsze - raz nawet piekłyśmy go z mamą i zagadałyśmy się w trakcie do tego stopnia, że po wsadzeniu ciasta do piekarnika okazało się, że jaja zostały na stole. Wyciągnęłyśmy szybko blachę, wydłubały śliwki (akurat był z węgierkami), jeszcze raz zmiksowały ciasto z jajami i też się udał!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dokładnie tak jak piszesz!! moja babcia też potrafi wylać je z blaszki dodać co trzeba i wstawić do pieca :))

      Usuń
  5. DO kruszonki dodaję trochę wiórek kokosowych...

    OdpowiedzUsuń
  6. !!! OPRÓSZYĆ !!! ;-) ... dobry przepis, ciasto pyszne !!!

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam 17 lat; dodam że jestem chłopakiem a to jest pierwsze ciasto które mi wyszło dzięki za przepis muszę się go nauczyć na pamięć.
    PS.:W piekarniku siedziało 25 minut i było dobre.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ogromna ilość cukru ! No ale takie dobre ale nie dietetyczne

    OdpowiedzUsuń
  9. Pyszne ciasto. Ja kiedys sernik musialam wylac, bo zapomnialam dodac oleju. Ale pieknie wyrosl. A ciasto wyglada pysznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. a co z białkami?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest przecież napisane, że ubić z cukrem następnie dodawać resztę składników ;)

      Usuń

Printfriendly