piątek, 24 marca 2017

Babka z gotowaną cytryną

To ciasto wyhaczyłam swoim czujnym okiem przy okazji programu Bake Off Ale Ciacho!
Edycja świąteczna - pieczenie z gwiazdami. Ciacho z gotowaną cytryna przygotował Antek Królikowski wraz z bratem. Gotowana cytryna zaintrygowała mnie do tego stopnia, że kilka tygodni później postanowiłam odnaleźć przepis w internecie niestety szukałam tak nieudolnie, że Antkowego placka znaleźć mi się nie udało na szczęście recepturę na ciacho z gotowaną cytryną znalazłam u Pieczarki Mysi, z której właśnie skorzystałam. Ciasto w smaku jest tak cytrynowe, że już bardziej cytrynowe być nie może. Jest po prostu przepyszne! Kwaskowate, mega wilgotne, po prostu jak dla mnie bomba! Po raz pierwszy upiekłam je w małej okrągłej tortownicy niemniej jednak coś czuję, że zagości ono również u mnie na świątecznym stole w formie wielkanocnej baby, która z pewnością zniknie jako jedna z pierwszych! :) Moje dość subiektywne kubki smakowe podpowiadały mi podczas pałaszowania tego ciasta, że ma ono coś z sernika skąd ten posmak, może przez silnie wyczuwaną cytryną i kwaskowaty tak jak i w serniku ser smak? Sama nie wiem, wiem na pewno to, że ciacho godne uwagi i warto było przekopać pół internetu aby je odnaleźć! :) 


Co potrzebujemy aby upiec babkę z gotowaną cytryną?


Składniki: (na tortownicę 18-20cm)
5 jajek
1 i 1/3szkl. mąki pszennej
1 cytryna ze skórką
sok z 1/2 cytryny
100g miękkiego masła
1 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
3/4 szklanki cukru


Jak upiec babkę z gotowaną cytryną?


Cytrynę dobrze wyszorować, sparzyć.
Włożyć do garnka i gotować ok. godziny na wolnym ogniu.
Gdy cytryna jest ugotowana, zblendować ją na mus, lub przepuścić przez maszynkę do mielenia mięsa.
Cytrynowy mus utrzeć razem z cukrem. Następnie kawałkami dodawać miękkie masło, gdy masło utrze się z cytryną stopniowo stale miksując dodawać po 1 żółtku, pod koniec wlać sok z cytryny. Gdy całość będzie ładnie utarta na puch łyżka po łyżce dodawać mąkę przesianą z proszkiem do pieczenia. Gdy powstanie gładkie i dobrze wyrobione ciasto ucierane w osobnej misce ubić na sztywno białka.
Ubite białka stopniowo wmieszać w utarte ciasto, bardzo delikatnie aby nie stracić puszystości, którą daje nam piana z białek.
Gotowe ciasto wlać do formy wcześniej natłuszczonej i wysypanej np. mąką kokosową.
Wstawić do nagrzanego piekarnika i piec ok. 50minut do tzw. 'suchego patyczka'.
Przestudzoną babkę posypać cukrem pudrem lub polukrować.

3 komentarze:

  1. To masz na prawdę czujne oko :) Oglądałam ten program, i nie mogę się napatrzeć na te słodkości :)
    Babeczka piękna.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kusisz ogromnie :) Bardzo lubię takie intensywne, cytrynowe smaki :)

    OdpowiedzUsuń

Printfriendly