poniedziałek, 20 czerwca 2016

Prosty chleb orkiszowy

Ostatnio rozsmakowałam się w pieczeniu własnego chleba co prawda jak na razie jestem nowicjuszką w temacie i raczej piekę chleby proste jak budowa cepa nie mniej jednak nie przeszkadza mi to w byciu dumną ze swoich poczynań, bo mimo, że wypieki nie należą do zbyt skomplikowanych cieszą oko, nos tuż po wyjęciu z piekarnika oraz podniebienie podczas konsumpcji. Chleb, który prezentuję poniżej to chyba najprostszy chleb świata,
który wg mnie każdy powinien spróbować, jest pyszny a przez to, że nie wymaga od nas zbyt wiele pracy jest idealny również dla tych, którzy są zupełnie zieloni w tym temacie oraz tych, których wieczną wymówką jest brak czasu - Lucynko pozdrawiam Cię teraz w tym miejscu serdecznie! ;) ten chleb jest stworzony dla Ciebie! ;) Ostatnio sama siebie nie poznaję jem coraz bardziej świadomie i co rusz to wyszukuję jakiś zdrowych nowości, które mogłabym sprawdzić w swojej kuchni. Przez ostatnie tygodnie przechodzę prawdziwą fascynację z orkiszem, w którym zakochałam się bez pamięci! A dlaczego? A to dlatego, że jest skarbnicą samych dobroci dla naszego ciała i zdrowia. O tym na co działa pozytywnie i co niesie za sobą jego spożywanie poczytajcie tutaj albo tutaj przecież nie będę przepisywać tutaj artykułów stąd droga na skróty i odesłanie Was do linków klik i klik.  Co do smaku chleba prezentowanego poniżej wyszedł pyszny, do tego stopnia pyszny, że mój M. dzwonił do mnie z pracy, żeby oznajmić mi, że kanapki z moim domowym chlebkiem są "lux" :) Z racji, że nie jestem samolubem i bardzo mnie będzie cieszyć jeśli Wasi bliscy będą w ten sam sposób poprawiać Wam humory komplementując Wasz wypiek dzielę się z Wami przepisem na mój pierwszy w życiu chlebek orkiszowy z ziarnami. Przepis znalazłam na stronie przepisnachleb.pl .

Składniki: (na 1 bochenek wielkości standardowej keksówki)
30g świezych drożdży
1 łyżeczka cukru
2-3 łyżki letniej wody
500g mąki orkiszowej typ np.630
380-400g letniej wody
2 łyżeczki soli
20g siemienia lnianego
20g sezamu
50g słonecznika

W miseczce rozpuścić drożdże z cukrem z 3 łyżkami letniej wody.
Do dużej miski wsypać suche składniki (2-3 łyżki ziaren pozostawić do posypania chleba na wierzch). Wymieszać. Dodać rozpuszczone drożdże oraz letnią wodę (ok.380-400g). Całość wymieszać łyżką, odstawić na 30 min. do wyrośnięcia. W tym czasie przygotować formę keksową, w której będzie pieczony chleb : formę wyłożyć papierem do pieczenia. Po ok. 30minutach ciasto ponownie zamieszać i wylać na blachę, posypać ziarnami i pozostawić do wyrośnięcia (ciasto nie powinno być wyższe niż 1cm poniżej rantu blaszki.
Gdy chlebek podrośnie włożyć go do piekarnika i piec w 200 stopniach przez ok. 40-45min. Na 10minut przed końcem można wyjąć chleb z formy i podpiec go jeszcze na kratce. Chleb jest gotowy gdy podczas pukania w jego spód słychać głuchy chlebowy odgłos. Przed krojeniem chleb należy wystudzić całkowicie.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Printfriendly