piątek, 29 lipca 2016

Ciasto czarna porzeczka

Z tego ciasta jestem naprawdę dumna! Ja, pierwszy wróg masiarzy zrobiłam 'masne' ciasto, które nie zamula, nie zasładza a smakuje genialnie! Smakuje genialnie do tego stopnia, że mój powściągliwy w komplementach teść wypowiedział na jego temat tyle słów uznania co do przynajmniej pięciu innych placków z pod mojej ręki razem wziętych! ;) To możecie sobie wyobrazić jak musiało mu smakować. Ba! Smakowało mu do tego stopnia, że jak mu
powiedziałam, że mogę mu takiego placka piec co niedzielę ale dżemu porzeczkowego mi nie starczy oznajmił, że jutro dostarczy mi odpowiednio dużą ilość porzeczek żeby dżemu nie zabrakło! :)
Ostatnie słowo na temat dzisiejszego przepisu, wymyśliłam go z potrzeby ugoszczenia moich znajomych jakimś nowym plackiem, od początku wiedziałam, że to musi być ciacho z przytupem nie zwykły gnieciuch dlatego postawiłam na ciasto przekładane. Bazą wyjściową był dżem z czarnej porzeczki, który postanowiłam wykorzystać, bo stwierdziłam , że fajnie będzie komponował się z czekoladowym plackiem i waniliową masą. Nie zawiodłam się! Wyszedł pyszny i został zjedzony w całości jednego dnia! :)

Składniki:

Ciasto:
1 kostka masła
3 łyżki kako
3 łyżki wody
1 szklanka cukru
1,5 szklanki mąki pszennej
1 łyżka proszku do pieczenia
szczypta sody
5 jajek

Krem waniliowy:
1 kostka masła
2 szklanki mleka
3 łyżki mąki ziemniaczanej
1 łyżka mąki pszennej
1 cukier wanilinowy
0.5 szklanki cukru

Dodatkowo:

300g dżemu z czarnej porzeczki
120g okrągłych biszkoptów
100ml likieru amaretto
polewa czekoladowa:
3 łyżki kakao
3 łyżki wody
2 łyżki cukru
5 dag masła

Przygotować ciasto:


Masło, kakao, cukier i wodę zagotować. Przestudzić.
Dodać jajka zmiksować na gładką masę. Mąkę wymieszać z proszkiem i sodą. Przesiać do masy jajecznej. Zmiksować na gładkie ciasto (ok.3-4min.)
Blachę wyłożyć papierem lub natłuścić i wysypać np. wiórkami kokosowymi, wlać ciasto piec w 180 stopniach przez ok. 30-40min. kontrolować pieczenie w ciągu podanego czasu, gdy coasto wyda nam się już upieczone warto sprawdzić patyczkiem czy jest już suchy.
Ciasto ostudzić zupełenie. Przekroić wzdłuż na dwa placki.

Krem waniliowy:

W 1 szklance mleka rozrobić mąkę ziemniaczaną i pszenną. Drugą szklankę mleka zagotować z cukrem i cukrem waniliowym, do gotującego mleka wlać zawiesinę z mleka i mąk, energicznie mieszając doprowadzić do uzyskania konsystencji gęstego budyniu. Ostudzić.
1 kostkę masła utrzeć na puch. Łyżka po łyżce stopniowo dodawać budyń.
1. blat ciasta lekko nasączyć kawą, posmarować dżemem z czarnej porzeczki, na dżem ułożyć biszkopty (każdy biszkopt zanurzyć w amaretto) na biszkoptach rozsmarować krem waniliowy, przykryć drugim blatem ciasta.
Zrobić polewę:
masło, Cukier, kakao i wodę zagotować. Gorącą polewą polać ciasto. Udekorować wg uznania.
Ciasto najlepiej zostawić w chłodnym miejscu na noc by smaki się przegryzły a ciasto zrobiło się idealnie wilgotne.


8 komentarzy:

  1. Wygląda przepysznie, koniecznie muszę spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  2. wygląda bardzo apetycznie, ja tam lubię ciasta "masiaste"

    OdpowiedzUsuń
  3. Hehe ja bardzo powoli się do nich przekonuję :))

    OdpowiedzUsuń
  4. Hehe ja bardzo powoli się do nich przekonuję :))

    OdpowiedzUsuń
  5. No, no, powiem ci córuś, że to ciasto wygląda PROFESJONALNIE.

    OdpowiedzUsuń
  6. Proszę podać wielkość formy N podane składniki. Chciałam dziś upiec to ciasto. Ogólno będę wdzięczna za dodawanie informacji do każdych przepisów co do wielkości formy. Robiłam już kilka dań obiadowych i ciast z tego bloga i muszę stwierdzić ze smakowało wszystkim nieziemsko więc będę wierna tej stronie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niezmiernie miło mi słyszeć że moje przepisy przypadają do gustu Tobie i Twojej rodzinie :) postaram się zwracać uwagę na podawanie wymiarów blaszki to ciasto przewidziane jest na standardowa blachę do pieczenia 39,5cm x 23,5cm
      Pozdrawiam i ściskam serdecznie! :)

      Usuń
    2. dziękuję za szybką odpowiedź:)

      Usuń

Printfriendly